דן עמיר - ייעוץ עסקי וקולינרי למסעדות - לוגו

הדרכות צוות והכשרות למנהלים

מסעדה מצליחה זקוקה לאנשים מוכשרים ומיומנים שיתפעלו אותה בצורה המקצועית ביותר שאפשר.

כדי שרמת ההכשרה והמיומנות של עובדי ומנהלי המסעדה תהיה גבוהה ואחידה,
כדאי לוודא שלכולם יש את כל הכלים לביצוע תפקידם על הצד הטוב ביותר,
במיוחד בתוך המורכבויות התפעוליות הנגזרות מן האופי של המסעדה הספציפית שלכם.
הדבר נכון גם למסעדות יחידות וגם לסניפים של רשתות שעלולה להיות בהן
בעיית יישור קו מבחינת השירות והניהול או האחידות הקולינרית.

שירותי ההדרכה וההכשרה כוללים הדרכות לצוותי כוח אדם מסוימים (צוותי שירות, צוותי מטבח) וכן הכשרות ייחודיות למנהלים.
כך יתאפשר לכם ליישר קו מבחינת ידע מקצועי ונהלי עבודה, ולהפוך גם אדם חסר ניסיון לגמרי – לאיש מקצוע מהשורה הראשונה:
מלצר, ברמן, מארחת, מנהל או בעל מסעדה.
באופן כזה תוכלו לייעל משמעותית את התפעול השוטף, לשפר את שביעות רצון הלקוחות מבחינת חוויית השירות שקיבלו במסעדה, להגדיל את הסיכוי לרווחיות ארוכת טווח ולקדם את המסעדה אל ההצלחה.

מה בתפריט?

הדרכת שירות

  • חתירה לחוויית שירות אופטימלית בקרב הלקוחות
  • שיפור תודעת השירות ויחסי האנוש של הצוות
  • ניהול ממשקים מול לקוחות ומול צוות המטבח
  • אסטרטגיות תגובה במצבי משבר והפקת לקחים

המארחת, המלצר או הברמן משפיעים בצורה משמעותית על חוויית הלקוחות מן הרגע שהגיעו למסעדה ועד לעזיבתם. שירות לא מקצועי ולא אחיד עלול לגרום לחווית לקוח לא נעימה, לפגוע בחווייה ובמוניטין של המסעדה.

בדיוק לשם כך נועדה הדרכת השירות, לשפר את המיומנויות של כל אנשי הצוות שבאים במגע עם הלקוחות, לייצר שירות אדיב, איכותי ועקבי שיוביל לחוויית לקוח מיטבית עבור כל לקוח ובכל ביקור במסעדה.

בין הנושאים שבהם ניגע בהדרכה:

  • היכרות עם נהלי השירות של המסעדה
  • תסריטי פנייה ללקוחות בממשקים השונים
  • יחסי אנוש ואסטרטגיות הנעת לקוחות
  • ניהול ממשקים מול לקוחות ומול צוות המטבח תוך עמידה במדיניות המסעדה
  • טקטיקות מכירה להגדלת הכנסות המסעדה
  • אסטרטגיות ניהול משברים למצבים בלתי צפויים
  • שיקולי תזמון
  • פרוטוקולי פרידה
  • נהלי קופה וחשבונות


*ניתן לבצע גם הדרכה קולינרית והדרכות אלכוהול, שיעניקו לצוות המסעדה סל כלים אולטימטיבי לשירות יוצא דופן.

הדרכת תפריט לצוות השירות

  • היכרות של הצוות עם כל המנות שבתפריט המסעדה
  • הבנה מעמיקה של זמני הכנה ומרכיבים אלרגניים
  • השפעה על שביעות רצון הלקוחות ועל רווחיות המסעדה
  • העלאת הבטחון העצמי של צוות השירות

תקלות, טעויות ואי הבנות, כמו חוסר התאמה בין מנות, הזמנת מנה בעלת רכיבים אלרגניים וכדומה, עלולות להוביל לשגיאות בהזמנה, חוסר שביעות רצון של לקוחות, אובדן הכנסות פוטנציאלי, ובמקרים קיצוניים אפילו לחשיפה משפטית.

לעומת זאת אינטראקציה חלקה בין צוותי השירות והמטבח יכולה לייעל משמעותית את התפעול, למנוע שגיאות ועיכובים ובכך ליצור שפה משותפת ולתרום לזרימת עבודה טובה יותר. כך גם פוחת הצורך בהוצאת מנות כפיצוי או החזרים כספיים, מה ששומר על ההכנסות. מלצר ששולט היטב בתפריט ומיומן בהמלצות, הכוונה ודיוק בבחירת המנות גם חש ביטחון רב יותר בתקשורת עם הלקוחות, יוצר עליהם רושם חיובי, גורם להם להרגיש בידיים טובות ומשפר את חוויית הלקוח. בכך הוא אף עשוי לתרום ישירות להגדלת מספר הלקוחות החוזרים.

הדרכה זו יכולה לשפר את מיומנות הצוות כך שיספק שירות קולינרי יוצא דופן של ממש, ובכך היא מהווה השקעה אסטרטגית שמשפיעה באופן משמעותי וישיר על הרווחיות והיעילות הכוללת של המסעדה. במהלכה נעבור על המנות השונות בתפריט המסעדה, לרבות זמני ההכנה, מרכיבי המזון, שיקולי אלרגיות, שיקולי כשרות (אם רלוונטי) צווארי בקבוק בעבודת המטבח ושיטות מכירה לרבות התאמה של המזון לתפריט האלכוהול ועוד.

*ניתן לשלב עם הדרכת אלכוהול.

הדרכה קולינרית לצוות המטבח

  • שיפור יעילות התפעול במטבח וזמני הוצאת המנות
  • הבנה מעמיקה של אופני הכנה, חומרי גלם, צילחות, כשרות ועוד
  • השפעה על שביעות רצון הלקוחות ועל רווחיות המסעדה
  • ניהול נכון של בזבזנות ופחת והורדת ה-Food Cost

במקרים קיצוניים היעדר הכשרה מתאימה עלול אף ליצור סיכוני בריאות ובטיחות, ולפגוע במוניטין וברווחיות.

ההדרכה הקולינרית של צוות המטבח מתבצעת בהתאמה לתפריט ולמנות המסעדה, ובכך מבטיחה שיפור משמעותי בהיכרות של צוות המטבח עם אופן הכנת המנות, חומרי הגלם, חיי מדף, דגשים קולינריים, צילחות, אריזה, כשרות ועוד. ההדרכה גם עוסקת במורכבויות התפעוליות הנדרשות מצוות המטבח, נהלי תברואה והיגיינת מזון, נהלי אכסון ומודעות לפחת. כך תוכלו להבטיח מצוינות עקבית במטבח הן מבחינת תפעול ונהלי עבודה והן מבחינת המנות שיוצאות ממנו אל הלקוחות.

הדרכת יין ואלכוהול

  • היכרות של צוות השירות עם כל סוגי היין והאלכוהול שבתפריט
  • שיפור יכולת הצוות להציע יין או קוקטיילים שיתאימו למנות ולאופי הלקוח
  • הגברת שביעות רצון הלקוחות ורווחיות המסעדה
  • תרומה משמעותית למוניטין של המסעדה

הרי יין, ואלכוהול בכלל, ידועים כמשפרי חוויות קולינריות. יחד עם העובדה שליין ולאלכוהול יש לרוב שולי רווח גבוהים, הם עשויים להיות דרך אידיאלית להגדלת הכנסה. עם זאת, לא כל מלצר יודע לענות על שאלות בנושאי אלכוהול, להמליץ על משקה או לבצע טקס פתיחת בקבוק יין ללקוח.

לכן ככל שהצוות יהיה מיומן יותר בהמלצה, הכוונה ודיוק היינות או המשקאות האלכוהוליים, כך חוויית הלקוח תשתפר ושורת הרווח תגדל.


נעסוק במיומנויות מכירה כלליות, ביניהן:

  • טקטיקות מכירה והתאמה להעדפות הלקוחות
  • טמפרטורות וצורות הגשה
  • פתרון תקלות וטיפול בתלונות
  • ועוד


בין הנושאים בהם נעסוק בהדרכת יין:

  • הבנה מעמיקה של סוגי וזני היין השונים
  • טכניקות הגשה וטקסי יין מקצועיים
  • התאמת היין למנות בתפריט המסעדה
  • ועוד


בין הנושאים בהם נעסוק בהדרכת אלכוהול וקוקטיילים:

  • סוגי אלכוהול שונים
  • היכרות עם עולם הקוקטיילים
  • אפריטיף ודגיסטיף
  • ועוד


*ההדרכה מבוצעת בחלוקה לשעות וימים לפי הצורך.

סדנת מנהלי מסעדה

  • תוכנית ייחודית המעניקה ארגז כלים למנהיגות מעשית
  • יצירת תהליכים, ייעול עלויות ועידוד מצוינות
  • יצירת תרבות ארגונית מיטבית להגברת לכידות צוות המסעדה
  • כלים פרקטיים לניהול משברים ויצירת חוסן עסקי וניהולי

בכך היא מהווה מעין ארגז כלים למנהיגות מעשית שיאפשר להם ללמוד יותר על עבודתם, לבצע אותה היטב ולהתמודד עם האתגרים השונים על הצד הטוב ביותר.

הסדנה פותחה על בסיס ניסיון אישי של למעלה מ-20 שנה בעולם המסעדנות ונשענת על אלמנטים מעולמות הפסיכולוגיה והאימון האישי והעסקי. תוכנית ההכשרה מתמקדת בתחומי מפתח, תוך נגיעה בנקודות כאב ובאתגרים קריטיים. בין הנושאים שבהם נעסוק:

  • שיפור היעילות התפעולית במסעדה ובעקבותיה שיפור ברווחיות
  • שיפור ההבנה הכללית בעולם המסעדנות
  • ניהול פיננסי מקיף, לרבות ניהול הוצאות, ניהול עלויות מזון, עלויות כוח אדם ונקודות איזון ורווחיות
  • יצירה ויישום של תהליכים תפעוליים מסודרים
  • ייעול עלויות רכש תוך שמירה על איכות חומרי הגלם
  • סגנונות תקשורת ויצירת סביבת עבודה חיובית ומלאת מוטיבציה
  • שיפור הדינמיקה של הצוות, לשימור והגדלת שביעות הרצון
  • מצוינות בשירות לקוחות ושיפור חוויית השירות ללקוח
  • עמידה בנהלי ותקני משרד הבריאות בכל הקשור לתברואה והיגיינת מזון
  • התמודדות עם משברים
  • ועוד

הכשרה מעשית לאחראי ומנהלי משמרת

  • תוכנית ייחודית המעניקה ארגז כלים למנהיגות מעשית
  • יצירת תהליכים, ייעול עלויות ועידוד מצוינות
  • יצירת תרבות ארגונית מיטבית להגברת לכידות צוות המסעדה
  • כלים פרקטיים לניהול משברים ויצירת חוסן עסקי וניהולי

ככאלה, הם לרוב נכנסים לתפקידם ללא הכשרה פורמלית, ואת הידע והכלים רוכשים 'על הדרך'.

תוכנית ההכשרה המקצועית לאחראי ומנהלי משמרת היא הדרך הטובה ביותר להעניק להם ארגז כלים ניהוליים ועסקיים, פרקטיים ומעוררי השראה, שיגדילו את סיכוייהם לבצע את תפקידם בהצלחה: בעזרתם הם ינווטו בין האירועים, ייעלו את התפעול, יניעו לרווחיות מתמשכת ויתרמו את חלקם להפיכת המסעדה למותג מצליח ורווחי.

התוכנית מותאמת לנהלים ולאופי של המסעדה, כוללת אימון מעשי, ומבוססת על ניסיון רב שנים בעולם המסעדנות, לרבות ניסיון אישי, ועל כלים מעולמות הפסיכולוגיה והאימון האישי והעסקי.

בין הנושאים שנעסוק בהם:

  • תפקיד אחראי/מנהל המשמרת, לרבות תהליכי קבלת החלטות, תעדוף משימות והנעת עובדים
  • ניהול פיננסי, ניהול הוצאות, ניהול עלויות מזון, עלויות כוח אדם ונקודות איזון ורווחיות
  • הקפדה על תחזוקה נכונה, בטיחות, סדר וניקיון בכל מחלקות המסעדה
  • יצירה ויישום של תהליכים תפעוליים מסודרים ונהלי עבודה
  • הטמעה ועידוד של תרבות ארגונית במסעדה
  • שיפור הדינמיקה של הצוות, לשימור והגדלת שביעות הרצון
  • מצוינות בשירות לקוחות ושיפור חוויית השירות ללקוח
  • עמידה בנהלי ותקני משרד הבריאות בכל הקשור לתברואה והיגיינת מזון
  • התמודדות עם משברים
  1. איסוף מידע ואבחון מקיף כדי להבין את האתגרים וההזדמנויות הנוכחיות
  2. זיהוי תחומי מפתח לשיפור ויצירת פרוגנוזה לניהול יעיל
  3. יצירת תוכנית עבודה מותאמת אישית המותאמת לצרכי ומטרות המסעדה
  4. אימון, ליווי, הדרכה והטמעה במטרה להבטיח הטמעה מוצלחת של מיומנויות ניהול ואסטרטגיות חדשות.

אימון אישי למנהלים

  • זיהוי דפוסי התנהגות מעכבים ופיתוח מודעות אליהם
  • הקניית כלים התנהגותיים לניהול אפקטיבי של צוות המסעדה
  • פיתוח סגנונות תקשורת מיטביים ופרודוקטיביים
  • יצירת שינוי חיובי במסעדה באמצעות נקיטת אופני התנהגות מקדמי תוצאות

לכן חשוב לצייד אותו בכלים ניהוליים, התנהגותיים ומעשיים, בדגש על אופן הניהול ברמה האישית, כדי שיניע את כוח האדם בצורה טובה וישיג את היעילות התפעולית, ובעקבותיה את הרווחיות, כפי שמצופה ממנו. הרי לא די במנהל שמכיר את הרקע התיאורטי על ניהול וסגנונות תקשורת, אבל בפועל מונע אך ורק מאגו; או במנהל שיודע איך להגדיל את שולי הרווח אבל מתקשה ביחסי אנוש ותקשורת בינאישית יומיומית עם שאר הצוות.

אימון אישי למנהלי מסעדות מבוסס על ידע וניסיון אישיים בניהול, ונשען בין היתר על כלים פסיכולוגיים מעולם האימון האישי. במסגרת התהליך, שאורכו בין 8 ל-10 מפגשים אישיים, נזהה דפוסי התנהגות שלא עולים בקנה אחד עם פעילות המסעדה, ונלמד להיעזר בשליטה עצמית כדי ליצור סוגי התנהגויות אחרים, שמקדמים תוצאות חיוביות.

מנהלים שכבר עברו את תהליך האימון האישי מספרים על חוויה ייחודית ומרתקת שהקנתה להם כלים לפיתוח עסקי וניהולי, ושיפרה אותם הן בפן המקצועי כמנהלי מסעדה, לרבות התקשורת עם המארחת, המלצרים, צוות המטבח, צוותי התחזוקה, עובדי הקבלן והלקוחות – והן בפן האישי כבני אדם שמחוברים יותר לערכים ולתכונות שלהם, עם ביטחון עצמי ושליטה עצמית גבוהה.